Šamani, masky, rituály
Šaman je slovo tunguszkého pôvodu a znamená „ten ktorý vie“. Poslaním šamana je boj proti všetkému, čo ohrozuje ľudské spoločenstvo, od negatívneho pôsobenia démonov až po odháňanie chorôb, zlých duchov a smrti. Pomocou kúziel sa snaží v pozitívnom zmysle ovplyvňovať ľudský život, plodnosť, zdravie, úspech. Predpokladom „šamanizmu“ je absencia vyšších náboženských systémov, ale silná viera v existenciu mocných duchov - démonov, ktorí vstupujú do života ľudí. Títo prví vykonávači kultu boli zároveň liečitelia, sudcovia a zrejme aj strážcovia morálky, času, kalendára a pod.
V roku 1891 objavili robotníci pri kopaní kanálu na dnešnej Francúzskej ulici v Brne ojedinelý hrob muža spolu so zhlukom mamutích a iných zvieracích kostí. V spraši dočervena sfarbenej okrom sa nachádzali ďalšie predmety, medzi nimi asi 600 ks mušlí dentálium, rebrá nosorožca, zlomená palička zo sobieho parohu, kamenné kruhové predmety z ílovca s otvormi, 14 kamenných terčíkov z mamutoviny a mäkkej horniny, ako aj unikátna kompozitná antropomorfná plastika vyrobená z niekoľkých kusov mamutoviny. Datovanie tohto hrobu bolo jednoznačné – pochádzal z mladého paleolitu (cca pred 23 680 rokmi podľa C14), ktorý na Morave reprezentuje lokálna fácia stredodunajského gravettienu - pavlovien.
Existencia inštitútu šamana samozrejme nie je doménou iba loveckých civilizácií. Šamanské pohreby nachádzame tiež u usadlých spoločností, ktoré sú založené na chove domácich zvierat a poľnohospodárstve. Už pri včasnoagrárnych kultúrach sa stretávame s týmto typom pohrebov. Z obdobia približne 10.000 rokov p.n.l. z oblasti dnešeného Izraela pochádza jaskynný pohreb, ktorý je datovaný do prechodnej lovecko-poľnohospodárskej kultúry Natufian.
Literatúra
Archaeological Finds from Germany. Booklet to the Photographic Exhibition . Berlin 2010.
Bárta,J.: Majda-Hraškova jaskyňa a jej kultová funkcia v dobe halštatskej. Slov. Archeol. 6, 2, 1958, 347-355.
Bárta,J.-Vlček,E.: Polotovar kultovej masky z ľudskej lebky z Babskej diery pri Silici. Slov. Kras 28, 1990, 117-137.
Grosman,L. - Munro,N.D.- Belfer-Cohen,A.: An 12.000-year old Shaman burial from the southern Levant (Israel). Proc. Nat. Acad. Scien. USA 105, 46, 2008, 17665–17669.
Horváth,T.: A new representation from the Badener culture: A Mask from Balatonőszöd. AAASH 55, 2004, 179-237.
Oliva,M.: Mladopaleolitický hrob Brno II. jako příspěvek k počátkům šamanizmu. Archeol. Rozhl. 48, 3, 1996, 353-383.
Sázelová,S.: Šamanizmus. Možnosti odrazu v paleolitu. Magisterská diplomová práca. Brno 2007.
Vizdal,M.: Nábožensko-kultové praktiky ako odraz spoločenských zmien v neskorom neolite na Východoslovenskej nížine. (Úvahy o prejavoch šamanizmu na lokalite potiskej kultúry v Čičarovciach). Historia Eccles. 2, 2, 2011, 3-22.
Wiliams,M.: Prehistoric Belief. Shamans, Trance and the Afterlife. Stroud 2011.