Drudi, obety a svätyne
Kelti a ich duchovný svet
Kelti mali, tak ako iné európske národy, aj svoje ženské božstvá – medzi nimi dominovala triáda všemocných bohýň, ktoré vládli rôznym živlom a vstupovali do zväzkov s mužskými protikladmi. Napr. manželka Luga sa volala Epona a zvyčajne ju zobrazovali na koni, s koňmi ako aj s vozom, súčasťami postroja, klasmi a inými plodmi. Preto sa predpokladá, že je odzrkadlením staršej indoeurópskej tradície „Veľkej Matky“, s koreňmi ešte v mladšej dobe kamennej. Epone prinášali votívne dary a to najčastejšie k prameňom, prípadne studničkám. Ako jediné galské božstvo ju prevzali a uctievali aj Rimania, figúrky koňa sú pomerne časté aj v archeologických nálezoch z doby rímskej. Z ďalších bohýň je možné spomenúť patrónku liečiteľov Séquanu, bohyňu lekárskeho umenia Sironu a mnohé iné.
Tretím najvýznamnejším sviatkom bol Beltine, ktorý pripadal na predvečer 1.mája. Končilo sa zimné obdobie a začínalo sa leto, zrodilo sa slnko v podobe mladého chlapca, alebo boha a preberalo nadvládu. Na pašu sa vyháňal dobytok, ktorý sa prevádzal pomedzi dve horiace vatry, aby sa purifikoval od zlých síl a energie, spojenej s odchádzajúcim zimným cyklom. Rovnako však popri ohňoch prechádzali aj ľudia a ostatné zvieratá, aby sa u nich obnovila plodivá sila, v prírode začínali kvitnúť stromy a rastliny. Na vyvýšených miestach a vo svätyniach zapaľovali druidi ohne z deviatich druhov drevín, ktorých plamene mali uzmieriť božstvá sídliace na nebesách. Tieto rituály dodnes v ľudovej tradícii pripomína pálenie čarodejníc, či tzv. Valpurgina noc v germánskych krajinách. Zapaľovanie ohňov a ich preskakovanie mladými príslušníkmi občiny malo nielen očistný, ale tiež iniciačný význam a bolo súčasťou obradov, pri ktorých sa novici uvádzali do spoločnosti. U kresťanov sa tento sviatok zrejme udržal v podobe preskakovania jánskych ohňov slobodnými mládencami a dievčinami v dobe letného slnovratu.
Oslava spojená so zberom úrody sa konala na prelome 31. júla a 1. augusta v podobe Lugnasadu, sviatku slnečného boha Luga. Bol to typický dožinkový sviatok, počas ktorého sa konali preteky koní, riešili sa súdne spory, uzatvárali sa svadby, zároveň sa oslavovala životodarná sila slnka a erotická potencia. Popri týchto štyroch hlavných všekeltských sviatkoch sa samozrejme slávili ďalšie, z hľadiska ročného cyklu mali dôležitý význam najmä termíny zimného a letného slnovratu, či jarnej a jesennej rovnodennosti.
Archeológovia odhaľujú keltské rituály
Na celom území, ktoré bolo osídlené keltským etnikom, poznáme doklady areálov a svätýň, ktoré slúžili na vykonávanie kultových ceremónií. Prakticky každá občina, prípadne obydlie, malo vlastné domáce sakrálne centrum, kde sa odbavovali každodenné rituály na zabezpečenie úžitku, či odvrátenie nebezpečenstva. Centrálne svätyne, kde sa kmeň, alebo viaceré kmene stretávali pri výročných sviatkoch, vznikali najčastejšie v bezprostrednom zázemí sídliskovej ekumény a poskytovali servis pre veľký počet zhromaždených. V Čechách a ústredných oblastiach keltského sveta plnili úlohu takýchto templov typické kvadratické svätyne – tzv. „Viereckschanze“ (doslovne štvoruholníkové valy), ktoré boli ohradené a v ich vnútri sa nachádzali neraz aj kultové šachty, alebo drevené modly – totemy. Vo veľkých celokmeňových strediskách mohli mať tieto areály podobu drevených chrámov s viacerými objektmi sakrálneho charakteru.
Literatúra
Čambal,R.: Das frühlaténezeitliche gräberfeld von Stupava. Ausgrabungen im jahre 1929. Zborník SNM 106, Archeológia 22, 2012, 87-119.
Kolníková,E.: Keltské mince na Slovensku. Martin 1978.
Pieta,K.: Keltské osídlenie Slovenska. Mladšia doba laténska. Nitra 2010.
Plíšková.L.: Symbolika mladého laténu na základe mincovních ražeb. Rkp.
Struhár,V.: Tajomné podsvetie. Jaskyne,obety a svätyne. In: M.Jesenský (zost.): Veľka kniha o Keltoch. Martin, v tlači.
Vlčková,J.: Encyklopedie keltské mytologie. Praha 2002.