DOBA BRONZOVÁ (2300 - 800 BC)
Nový kov sa udomácňuje
Dejiny bádania a Slovensko
Na uhorské počiatky skúmania v mnohom nadväzuje prvé súhrnné spracovanie doby bronzovej na území Slovenska z roku 1933, v diele Slovensko v pravěku sa o nej píše na rovných 100 stranách. Periódu J. Eisner vertikálne člení na 5 stupňov, územným rozdelením odsekov textu poukazuje na osobitý vývoj jednotlivých oblastí a odlišný charakter nálezov z nich. Počas prvej Československej republiky a Slovenského štátu boli na území dnešného Slovenska v teréne činní pracovníci Státního archeologického ústavu v Prahe, Štátneho archeologického ústavu v Martine, Univerzity Komenského v Bratislave i viacerých múzeí. Z výskumov zacielených na pamiatky doby bronzovej výberovo uvádzame sondáž J. Eisnera v Nitrianskom Hrádku, zisťovacie sondy V. Budinského-Kričku v Kyjaticiach i plošný odkryv J. Neustupného vo Veselom. Žiadny z nich žiaľ nebol súhrnným spôsobom zverejnený. Povrchovému prieskumu vybraných oblastí i topografickému dokumentovaniu hradísk sa systematicky venoval Š. Janšák. Pre poznanie doby bronzovej prispeli aj rakúski bádatelia H. Mitscha-Märheim, R. Pittioni, K. Willvonseder a E. Beninger. Súhrn poznatkov dosiahnutých na našom území pred rokom 1947 nájdeme v I. časti Slovenských dejín z pera V. Budinského-Kričku. 25 stranová časť o dobe bronzovej sa z hľadiska vertikálneho i horizontálneho rozdelenia nálezov pridŕža koncepcie J. Eisnera, kapitoly sú však dokumentované postupne pribúdajúcim reprezentatívnejším materiálom a prínosom sú aj mapové podklady. V prácach J. Eisnera i V. Budinského-Kričku je badateľné ovplyvnenie stavom bádania na Morave, v Čechách, v Rakúsku a Maďarsku, používané stupňovité delenie doby bronzovej vychádza z chronologického systému vypracovaného pre južné Nemecko. Neľahkú úlohu vytvoriť prehľad vývoja prevažne na základe ojedinelých a náhodných nálezov respektíve sondáží menšieho rozsahu zvládli veľmi dobre i keď ani jeden z nich sa na skúmanie doby bronzovej nešpecializoval. Mnohé zistenia a závery, ako aj značná časť terminológie vytvorenej v priebehu zhruba storočnej zakladateľskej etapy bádania sa neskôr potvrdili a stále sa používajú.
Prírodné prostredie v dobe bronzovej
Archeologické kultúry
Pohrebný rítus
V pokročilej staršej a na počiatku strednej doby bronzovej sa u viacerých kultúr objavili v oblasti pohrebných zvykov inovácie. Jednou z nich je ukladanie telesných zvyškov na sídliskách. Pokým ojedinelé kostí, zvlášť tie zo stopami násilných zásahov môžu byť pokladané za doklady rituálneho kanibalizmu, celé kostry, niekedy uložené do sídliskových jám aj s osobným majetkom a pohrebnou výbavou zas nasvedčujú nejednotným pohrebným zvykom, ktoré mohli byť odrazom vnútornej štruktúry spoločnosti. Do tejto oblasti patria aj zvyšky detí v keramických nádobách uložených v blízkosti obydlí. Ďalšou inováciou je spočiatku ojedinelý a neskôr stále častejší výskyt žiarových hrobov na pohrebiskách kultúr pochovávajúcich pôvodne kostrovo. Pochovávanie pod mohylou neprišlo zo stredobronzovými mohylovými kultúrami, jeho počiatky nachádzame už v staršej dobe bronzovej, v únětickej a maďarovskej kultúre. Stredná doba bronzová býva nazývaná aj dobou mohylovou, čo platí len do istej miery. Pod hlinené násypy, často spevnené kamennou konštrukciou i do plochých hrobov pochovávali nositeľov SMK, v KMK je stavba mohýl málo rozšírená a v pilinskej kultúre mohyly temer nepoznali.
Sídlisková štruktúra
Pre pramennú základňu archeológie strednej Európy je charakteristické, že artefakty z anorganických materiálov ako keramika, kov, kosť, kameň, jantár, fajansa sú bežnou súčasťou nálezov, pokým tie z organických látok, napríklad koža, drevo, textilné vlákna sa zachovali len za priaznivých podmienok. Počas trvania doby bronzovej sa materiálna kultúra menila a obohacovala, jej inovácie a zmeny boli výsledkom domáceho vývoja i podnetov z iných oblastí. Aj keď je zlatistý bronz pre sledované obdobie charakteristický, na počiatku doby bronzovej radi siahli po nelegovanej medi a osvedčených kamenných surovinách. Súbory nálezov z pohrebísk a ojedinelých sídlisk kultúr epišnúrového okruhu ešte odpovedajú štandardom neskorého eneolitu. Eneolitická tradícia prežívala v podobe silexových a kostených hrotov šípov, kamenných či parohových mlatov až do mladšej doby bronzovej. Všeobecné rozšírenie zliatiny medi a cínu priniesli na naše územie až únětická kultúra, maďarovská kultúra a OFKK v staršej dobe bronzovej. Odkiaľ získavali ich nositelia meď? Predpokladá sa, že oxidačné a neskôr i sulfidické rudy sa ťažili v mnohých revíroch, z ktorých viaceré, v úplnosti vyťažené nemusíme poznať. Na Slovensku patrí k pravekým ťažobným oblastiam predovšetkým nízkotatranská Špania dolina s početnými nálezmi kamenných mlatov, ktorými prospektori, baníci a metalurgovia rozbíjali medenú rudu. Aspoň časť použitej surovej medi alebo legovanej zliatiny pochádzala z produkčných centier mimo nášho územia. Pre určenie pôvodu a spôsobu distribúcie surového kovu sú dôležité polotvary. Pre staršiu dobu bronzovú predovšetkým medené hrivny s roztepanými koncami stočenými do očka o ktorých sa predpokladá, že ich masovo produkovali v alpských metalurgických centrách. Banské štôlne v oblasti Mitterbergu sledovali rudné žily až do hĺbky 200 metrov od povrchu, v ich okolí nechýbajú ohniská na praženie rudy a pece na jej zhutňovanie.
Materiálna kultúra
Druhá zložka bronzu, cín je síce zastúpený len niekoľkými percentami, no je tiež dôležitý, pretože znižuje bod tavenia a zvyšuje tvrdosť odliateho výrobku. Cín mohli na naše územie importovať zo Saska alebo z britských ostrovov. Druhou, rovnako nedoloženou, avšak tiež pravdepodobnou možnosťou je ryžovanie cínovej rudy, cínovca v korytách potokov stredného a východného Slovenska. Dostupný kov a techniky jeho odlievania do viacdielnych foriem, tvárnenie tepaním či spájanie nitovaním priniesli v staršej a na počiatku strednej doby bronzovej rad nových artefaktov. V kategórii nástrojov sú to masívne sekery a prvé kosáky, v oblasti výzbroje sekeromlaty, hroty oštepov, dlhé dýky i krátke meče, zdobeniu tela a kroja slúžili nákrčníky, diadémy, náramky, nánožníky ihlice, závesky a opaskové zápony. Popri tradičnej škále hlinených nádob slúžiacich príprave a uschovaniu potravín sa objavili prenosné piecky, vykurovadlá i nádoby na destilovanie. Ako ukazujú hlinené modely, pre transport ľudí i nákladu mohli poslúžiť vozy zo štyrmi kolesami odľahčenými spicami, využitie zvierat do záprahu i na jazdu naznačujú okrem konských kostí zo sídlisk aj rôzne typy bočníc zubadiel vyhotovených z parohu. Žiaľ minimálne znalosti máme o využití dreva, na ktorého spracovanie slúžili bronzové sekery a dláta.
Náboženstvo a kult
Na niektorých archeologických lokalitách, ako vyvýšenina Tovaš v katastri obce Gemer, Pustý hrad nad Zvolenom alebo hradisko Stráža v Obišovciach boli súbory bronzových výrobkov ukladané opakovane, v prípade kopca Plešovica nad obcou Blatnica od počiatku mladšej až do neskorej doby bronzovej. Opakovaný, niekoľko storočí pretrvávajúci zvyk ukladať súbory bronzových i zlatých výrobkov na rovnakom mieste často dominujúcom nad okolitou krajinou naznačuje ritualizovanie uvedených úkonov. Situácia na viacerých slovenských lokalitách s početnými depotmi z doby bronzovej pripomína posvätné chrámové okrsky v Grécku, ktorých súčasťou boli pokladnice s opätovne ukladanými obetnými darmi.
Nositelia viacerých kultúr nám popri hromadných nálezoch bronzových a zlatých výrobkov zanechali aj inú, príbuznú skupinu pamiatok, hromadné nálezy keramiky. Za názvom sa skrýva skupina celých nádob, ktoré zámerne uložili do zeme. Podľa tradičných predstáv sú spájané s výrobou, skladovaním alebo obchodom s hrnčiarskym tovarom. Od konca šesťdesiatych rokov postupne prevládol názor o kultovom charaktere keramických depotov, z ktorých viaceré zložením pripomínajú servisy na pitie pozostávajúce z amfor, džbánov, mís, šálok a cedidiel. Keramické depoty získané pri archeologických výskumoch pripomínajú údaje z antických správ o slávnostiach Keltov a Germánov, ktorí, obetujúc jedlo a nápoje bohom z nich aj sami jedli a pili. Súčasťou ceremónie bolo odlievanie časti obsahu nádob – libácia. Po úkone museli rituálne nádoby vyradiť z ďalšieho používania.
Iný charakter má skupina drobných hlinených plastík zvierat i bochníčkov opatrených rôznymi odtlačkami. Na rozdiel od bronzových depotov sú nachádzané výlučne na sídliskách. Do viacerých idolov v tvare bochníkov zo staršej doby otlačili jedlé plody, preto ich spoôo zo zvieracou plastikou spájame s agrárnym kultom, ktorý mal snáď osobný, neverejný charakter.Vzhľadom k príbuznosti zanechaných nehnuteľných i hnuteľných pamiatok kultúr doby bronzovej v strednej, západnej i severnej Európe nemáme dôvod pochybovať, že duchovný svet a náboženské predstavy ich nositeľov boli príbuzné a do istej miery korešpondovali aj s mytologickými systémami vo východnom Stredomorí.
Chronológia doby bronzovej
Dobu bronzovú na našom území v súčasnosti rozdeľujeme na ranú a staršiu (cca 2200-1550 p. n. l.), strednú (1550-1350 p. n. l.), mladšiu (1350-1000 p. n. l.) a neskorú (1000-800 p. n. l.). V kultúrach ranej doby bronzovej prežívali početné relikty neskorého eneolitu, koniec doby bronzovej prišiel pozvoľne, s postupným rozšírením železa, ktoré v hospodárstve a vojenstve postupne nahradilo bronz. Chronológia doby bronzovej v Európe je výsledkom medzinárodného bádania, ktoré prebieha už vyše 150 rokov. V jej priebehu boli skupiny príbuzných nálezov definované v priestore a v časovej následnosti do archeologických umelých zoskupení nazývaných v odbornom jazyku ako archeologické kultúry ktorých v súčasnosti na území Slovenska registrujeme v dobe bronzovej okolo 20, tieto sa ďalej členia na regionálne skupiny a vertikálne stupne či horizonty.
Úplne novú kvalitu priniesli do datovania pravekých nálezov a lokalít exaktné prírodovedné metódy. Výsledky meraní množstva zvyškového rádioaktívneho uhlíka C14 v organických látkach a metóda časového zaradenia ročných prírastkov letokruhov kmeňov stromov (dendrochronológia) umožnili nezávislé chronologické určenie stredoeurópskych nálezov doby bronzovej. Merania množstva rádioaktívneho uhlíku v kolagéne získanom z ľudských kostí na pohrebisku v Singene posunuli jej počiatky na hornom toku rieky Rýn už do 22. storočia p. n. l. Veľmi dôležité sú tiež súbory dát z hrobov náčelníkov únětickej kultúry v Durínsku a Sasku-Anhaltsku. Dendrochronologické datovanie drevených častí hrobovej konštrukcie mohyly z Leubingenu i drevenej rakvy z Helmsdorfu ukázali, že tieto významné hroby rozvinutej únětickej kultúry uložili v 19. a 18. storočí pred n. l.
PhDr. Juraj Bartík, CSc.