NEOLIT - mladšia doba kamenná (6000/5500 - 4300 BC)
Všeobecná charakteristika
V súčasnosti však nemajú všetky inovačné prvky neolitický primát, je známe že výroba keramiky, textilu a brúsenie kameňa bolo známe už v paleolite, napriek tomu však až v neolite došlo k ich všeobecnému rozšíreniu. Rovnako budovanie stálych príbytkov sa objavuje na Prednom Východe už v predkeramickom neolite pred samotnou neolitizáciou. Taktiež nové výskumy v Anatólii potvrdzujú stavbu monumentálnych kamenných svätyní už na sklonku paleolitu (Göbekli Tepe, Nevali Çori). Šírenie neolitickej civilizácie z miest primárneho vzniku v oblasti tzv. úrodného polmesiaca do Európy sa tradične vysvetľuje dvoma teóriami. Prvá z nich predpokladá model tzv. demickej difuzie – teda fyzické šírenie neolitickej populácie z Predného Východu cez Balkán do Podunajska a ďalej na sever. Druhá uvažuje skôr o tzv. akulturácii – teda postupné preberanie kultúrnych a technologických zmien a ich transformáciu do hospodárstva pôvodných mezolitických kultúr. Teóriu náhleho prechodu od lovecko-zberačských kultúr k farmárstvu rozpracoval v prvej polovici 20. storočia austrálsky archeológ Gordon Childe v klasickom diele „Man makes himself“ kde tento významný pokrok v dejinách nazval „neolitickou revolúciou“. Na základe najnovších poznatkov sa dnes uvažuje viac o postupnom prechode, ktorý nemal rovnaký vývoj v celej Európe a do popredia skôr vystupuje regionalizmus jednotlivých oblastí. Rovnako nie je jasná genéza prechodu od mezolitikov ku neolitikom a podiel predchádzajúceho substrátu na neolitickej civilizácii, relatívne nepočetné mezolitické nálezy však nemôžu byť dokladom nejakého vyľudnenia pred príchodom nositeľov neolitických kultúr. Napr. v oblasti severných Čiech (okolie jazera Švarcenberg) sú doložené zvyšky neskoromezolitického osídlenia s výrazne nízkymi C14 dátami (5500-5000 BC) a uvažuje sa tu o časovej aj priestorovej koexistencii neskorého mezolitu s najstarším stupňom kultúry s lineárnou keramikou. Na druhej strane, interakcie prebiehali aj opačným smerom, z prostredia mezolitických kultúr sa napr. dostávali na juh suroviny štiepanej industrie, ktorej východzie zdroje populácie lovcov a zberačov poznali veľmi dobre.
História výskumu
Adekvátna výskumná činnosť sa rozbieha aj vo východnej časti územia, kde sa objavujú nové lokality polgárskeho okruhu (Oborín). Tradičné rozdelenie geografických kompetencií v AUSAV v Nitre viedlo k tomu, že v 60. rokoch sa začal systematicky zaoberať týmto obdobím na JZ Slovensku Juraj Pavúk a na východnom Slovensku zasa Stanislav Šiška, s ktorými sú spojené najvýznamnejšie objavy neolitických lokalít (Milanovce, Čataj, Nitra, Blatné, Voderady, Santovka, Šarišské Michaľany, Kopčany, Šarišské Michaľany). K priekopníkom výskumu mladšej doby kmennej nesporne patrí aj Ján Lichardus, neskorší profesor na univerzite v Saarbrűckene, ktorý nálezy z najstaršieho neolitu na východnom Slovensku začlenil do východnej lineárnej keramiky a skúmal aj nálezisko európskeho významu v jaskyni Domica a Kečovo, kde zistil unikátne sídliská tvorcov bukovohorskej kultúry. Zásluhu na poznaní neolitického obdobia na východnom Slovensku má J.Vizdal, ktorý objavil kľúčové lokality potiského okruhu (Čičarovce, Oborín, Zemplín), vrátane zásahu vypichovanej keramiky (Veľké Raškovce). Významnú etapu predstavuje výskum viacerých socio-kultových areálov, ktoré sa skúmala v 80. rokoch vo Svodíne V.Němejcová-Pavúková, J.Pavúk v Žlkovciach a P.Romsauer spolu s J.Bujnom v Bučanoch.
Prírodné prostredie a paleoekológia mladšej doby kamennej
Táto klimatická oscilácia napokon mohla viesť aj k dočasnej ekonomickej a potravinovej kríze. Napokon tento trend potvrdzuje aj situácia na východnom Slovensku a v oblasti Slovenského krasu, kde došlo náhle k vyľudneniu sídlisk aj jaskýň a zániku bukovohorskej kultúry, ale tiež zánik tellových sídlisk v Potisí. Výrazné klimatické fluktuácie a nestabilitu signalizujúce prechod ku suchému kontinentálnemu klimatu v nasledujúcom období mladého neolitu, reprezentovanom lengyelskou kultúrou, naznačuje tiež zjavný pokles počtu obyvateľstva. Prechod od želiezovskej skupiny k lengyelskému kultúrnemu okruhu je významným medzníkom v dejinách protohistorickej Európy a okrem iného môže byť tiež výsledkom adaptácie na zmenu environmentu, spolu s intenzívnymi vplyvmi prichádzajúcimi z JV Európy. Osady sa posúvajú do vyšších polôh s dostatkom zrážok a zaberajú skôr hnedozemné pôdy, ktoré lepšie udržujú vlhkosť. Suché klimatické obdobie tak pokračuje aj v nasledujúcich stupňoch lengyelskej kultúry. Zjavná je diskontinuita medzi predchádzajúcim osídlením v nížinách, keď nové osady sa zakladajú na predtým neosídlených polohách. Budovanie nákladných socio-kultových stavieb s observačnou funkciou počas starších fáz lengyelskej kultúry môže byť tiež odrazom naliehavosti podrobne sledovať vývoj klimatických cyklov počas nepriaznivého suchého obdobia.
Sekvencia archeologických kultúr
Na Východoslovenskej nížine sa ako najstarší prejav neolitu vytvorila skupina Kopčany, kam patria sídliská v Zemplínskych Kopčanoch, Zalužiciach či Malých Raškovciach. Typickým prejavom na keramike je meander a oblúkový pásikový vzor v kombinácii rytého a čierno maľovaného ornamentu. V Košickej kotline sa následne vyformovala skupina Barca III. s rytou výzdobou a zo skupiny Kopčany vznikla skupina Raškovce, v ktorej sa stráca rytý ornament a rozšírená je lineárna maľovaná dekorácia. Skupina Barca III. expanduje aj na územie Šariškého podolia (Prešov-Šarišské lúky) aj na Gemer a transformuje sa do skupiny Tiszadob, ktorá sa v hornatom prostredí Gemera nazýva aj gemerskou lineárnou keramikou, zatiaľ však tento subtyp nemá oporu v stratigrafických celkoch. Spomínané skupiny tak reprezentujú na východnom Slovensku počiatok stredného neolitu a korešpondujú s mladším stupňom LNK na JZ Slovensku. Tu pokračuje vývoj kontinuálne od starej LNK cez mladú LNK, pre ktorú je charakteristická výzdoba jednolineárnych rytých vzorov a jamkami tvaru notovej hlavičky (Notenkopf), pričom staršia notová fáza je zastúpená sídliskom v Bajči. Samostatný vývojový stupeň LNK tvorí napokon želiezovská skupina, v ktorej nahradili notové hlavičky dlhšie zvislé vrypy a plochy medzi jednotlivými líniami vypĺňali červené, resp. žlté maľované pásy. Podľa J.Pavúka v nej možno vyčleniť fázy I.-III. Želiezovská skupina zaberá celé územie JZ Slovenska s prienikom až do oblastí stredných tokov Nitry, Váhu a Hronu (Zvolenská kotlina). Na západe sa stretávame so želiezovskými importmi až na území Čiech. Silnú enklávu mladšej LNK a želiezovskej skupiny sledujeme na území Spiša, ktoré malo výhodnú polohu na komunikačnej spojnici medzi Potisím a Maľopolskom.
Pohrebný rítus
Doteraz najväčšie pohrebisko bolo odkryté v roku 1964 v Nitre na Priemyselnej ulici a zdokumentovaných tu bolo 76 hrobov. Mŕtvi boli ukladaní do oválnych jám, zrejme na nejakom organickom lôžku. Iné pohrebisko sa zistilo v Nitre-Mlynárcach, kde sa preskúmalo 9 hrobov, z pôvodne asi 20. Tretie pohrebisko v Nitre bolo v polohe Mikov dvor a tvorilo ho 8 kostrových hrobov. Skupinu kostrovych hrobov objavili aj na Devíne, pričom v jednom hrobe sa našla nádobka blízka kesthelyskej skupine LNK. Vo všetkých prípadoch sa na nekropolách stretávame aj s detskými pohrebmi, pričom najvyššia úmrtnosť bola v skupine 7.-8. ročných detí. Prekvapivo vysoký počet – až 22 detí bolo uložených na nekropole V Nitre-Priemyselnej ulici. Výsledky antropologickej analýzy nás informujú o tom, že mortalita u žien bola najvyššia medzi 30-40 rokmi, zatiaľ čo u mužov to bolo medzi 40-50 rokom. Tak ako na iných pohrebiskách LNK aj z nášho územia evidujeme pochovávanie psov, napr. v Blatnom sa pes nachádzal v jame spolu s dvojicou adultných jedincov. V ďalších prípadoch sú pohrebné areály mladej LNK otázne a pozostávajú z kostrových hrobov s minimálnou, alebo chýbajúcou výbavou (Lipová-Ondrochov, Vozokany, Holiare, Malé Zálužie). Spoľahlivo zaraditeľné do mladšej LNK a želiezovskej skupiny sú hroby z Bajča, Bešeňova, Bieleho Kostola a ďalších lokalít JZ Slovenska, súhrnne takmer 70 hrobových celkov. Podľa Z.Farkaša je možné tieto hroby rozdeliť do dvoch špecifických skupín. Prvou skupinou sú tzv. rituálne pohreby podľa dobových náboženských zvyklostí – pochovanie do samostatnej jamy zväčša v skrčenej polohe na boku s rukami spojenými pred tvárou, prevláda smer uloženia v osi V-Z a Z-V. S osobitnou úpravou sa stretávame u detského hrobu z Bratislavy-Mlynskej doliny, ktorý bol prekrytý kamennou drviacou podložkou a obkolesený kolovou konštrukciou. V Blatnom bola hrobová jama s detským skeletom obložená kamennými platňami. K rituálnym pohrebom možno zaradiť tiež nálezy kostier v objektoch pôvodne určených na iný účel (sídliskové, zásobné, odpadové jamy, hliníky), kde je doložený funerálny úmysel (výbava, uloženie v skrčenej polohe). Ako osobitnú kategóriu možno vnímať tzv. sekundárne pohreby samostatných lebiek (Blatné), alebo jednotlivých kostí (Štúrovo, Blatné).
Sídlisková štruktúra
O podobe sídlisk východnej LNK sme informovaní iba veľmi útržkovite. Prakticky jediné plošne preskúmané sídlisko bolo v Moravanoch. Sídliská východnej LNK spravidla nepresahujú 3,5 ha, využívajú sa najmä ostrohy, alebo nízke vyvýšeniny. Zástavba je však veľmi sporadická, obmedzuje sa len na plytké sídliskové jamy a zemnice, aj keď dokumentované sú pravdepodobne aj nadzemné konštrukcie. Zaujímavý je už v tomto období výskyt výšinných lokalít na vrcholoch kopcov (Močidľany, Veľký Šariš). Predpokladajú sa menšie samostatné osady. Prítomnosť vykurovacích zariadení dokumentujú vrstvy prepálenej mazanice a črepov. Už v protolineránej keramike (Košice-Červený rak) evidujeme aj samostatne stojace pece na sídlisku. Výrazný nárast počtu sídlisk zaznamenávame v bukovohorskej kultúre, kedy dochádza k osídľovaniu aj hornatejších regiónov vrátane Slovenského krasu, osídlenie preniká aj do horských a podhorských oblastí Slovenského Rudohoria, aj Slánskych Vrchov. Nížinné sídliská sa zakladajú v blízkosti riečnych tokov, na rozľahlých pahorkatijnách sa nadmorskou výškou do 300 m.n.m a na pieskových dunách. K najvýznamnejším nížinným lokalitám patrí Čičarovce, Čeľovce, Hnojné, Kašov, Malé Raškovce, Zemplínske Kopčany, Brestov. Silná koncentrácia lokalít BK je v okolí Košíc. O zástavbe sídlisk bukovohorskej kultúry sme najlepšie informovaní vďaka výskumu ostrohu v Šarišských Michaľanoch. Celkom sa tu preskúmalo 248 sídliskových objektov a 18 hrobov. Dobre zachovaný bol pôdorys domu s rozmermi 4,15 x 6,35 m, orientovaný dlhšou osou v smere JV-SZ. V JV rohu sa našiel estrich pece. Hrudy mazanice v interiéri dokladajú prítomnosť povaly, ktorá aspoň čiastočne vytvárala ďalší manipulačný priestor. Podľa archeozoologickej analýzy bola základná konštrukcia domov tvorená z dubových stĺpov. Aj na tomto sídlisku sa zachovali zvyšky kozuba – samostatne stojacieho výhrevného zariadenia. Zaujímavým objektom bol žľab, ktorý odvádzal z ostrohu zrážkovú vodu.
Materiálna kultúra
Ľudia v neolite sa popri farmárskej a stavebnej činnosti venovali tiež remeslám, z ktorých najvýznamnejšia bola výroba keramiky. Na Slovensku zatiaľ nemáme doložený akeramický horizont najstarších neolitických pamiatok, hlinené nádoby sa objavujú už v najstaršej fáze LNK, pričom typické je pre ne pridávanie organických prímesí do cesta. Počas celého neolitu sa keramika zdobila nanášaním hlinky, plastických výčnelkov, farebných kompozícií aj rytého dekóru, čo sa spája s invenčným vkladom ženskej časti populácie, ktorá zrejme mala keramickú produkciu v náplni práce. Nádoby sa líšili podľa použitia, spravidla jemnejšia kermika bola kuchynská a rituálna, zatiaľ čo hrobová keramika bola vypálená menej kvalitne. Keramika tvorí pritom najkonzervatívnejšiu zložku kultúry, tvarová aj výzdobná škála podliehala prísnemu tradicionalizmu a symboly v nej obsiahnuté sú formalizované danou kultúrou. Stáva sa preto spoľahlivým datovacím kritériom, zároveň dokladom prenikania ďalších kultúrnych vplyvov. Je možné, že výzdoba na keramike mala hlbší význam, a používala sa zároveň ako prostriedok komunikácie nielen medzi lokálnou rodovou societou, ale tiež navonok. Ženy, ktoré sa napríklad vydali mimo svoju rodnú komunitu si mohli keramiku priniesť do nového domova, čím by sa dali vysvetliť tzv. keramické importy v náplni definovaných kultúr. Niektoré prvky výzdoby tiež mohli byť paralelné s jazykovými fonémami a slúžiť tak ako prostriedok komunikačnej expresie.
Keramické cesto slúžilo popri keramike aj na výrobu drobných hlinených plastík, ktoré najčastejšie stvárňovali zvieratá, alebo ľudí. Plastika má v zásade dve podoby: samostatné sošky, antromoporfné a zoomorfné motívy na keramike a zoomorfné ako aj antropomorfné nádoby. Štylizovaná plastika staršieho neolitu je statická, zdobená tzv. röntgenovým štýlom, u postáv akoby vystupovali línie kostí. Zatiaľ čo plastické motívy ľudí a zvierat sa vyskytujú už v starom a strednom neolite, aplikácie ľudskej tváre sú symptomatické pre želiezovskú skupinu.
Štiepaná industria (ŠI) má v mladšej dobe kamennej stále dominantné postavenie. Z nástrojov majú prevahu čepele, ktoré sa zasadzovali do parohovinových, alebo kostených kosákov – srpov. Typický lesk na ich povrchu je výsledkom pôsobenia organických kyselín obsiahnutých v kosených plodinách. Sortiment ŠI doplňujú vrtáky a škrabadlá slúžiace k spracovaniu dreva, kosti a koží. Zo surovín je pre neolit významný obsidián, ktorý sa exploatoval v oblasti Zemplínskych vrchov a transportoval sa aj do niekoľko 100 km vzdialených oblastí. V tomto období sa zrejme zintenzívnili aj obchodné kontakty s územiami ležiacimi severne od Karpát, nakoľko napr. na spišských lokalitách je exportovaný jurský podkrakovský pazúrik druhou najčastejšou surovinou ŠI. Z domácich surovín mal rozhodujúcu úlohu rádiolarit bradlového pásma, menej limnokvarcit stredoslovenského pôvodu. Južné obchodné kontakty už v období mladej LNK dokladuje výskyt rádiolaritov typu Szentgál, pôvodom z okolia Balatonského jazera, vystupujúci v súboroch z JZ Slovenska (napr. Devínska Nová Ves až 63% zastúpenie v ŠI). V období lengyelskej kultúry sa objavuje aj čokoládový pazúrik, ktorý sa na východné Slovensko zrejme dostáva s príchodom nositeľov kultúry s vypichovanou keramikou. Dokladuje tak ďalšiu etapu kontaktov s krakovsko-czenstochowskou oblasťou, zvyšuje sa však aj využívanie stredoslovenských limnokvarcitov. Na sídlisku LGK vo Svodíne sa vyskytol aj pomerne zriedkavý kriedový pazúrik typu Tevel, ktorý sa exploatoval na SZ úpätí pohoria Bakony v Maďarsku. Ostatné silicity tvoria v súboroch ŠI iba zanedbateľné zastúpenie. Suroviny sa získavali priamou ťažbou v miestach ich primárneho výskytu, ale tiež zberom sekundárnych hľúz z korýt riek a potokov tečúcich cez tieto geologické oblasti. Surovina sa spravidla distribuovala v podobe surovinových jadier, ktoré sa na sídliskách spracúvali do požadovaných polotovarov, alebo hotových výrobkov. Pozostatkami po tomto procese sú dielenské objekty s výskytom ako hotových nástrojov, tak výrobného odpadu.
Ako nový materiál, aj keď zatiaľ len v individuálnych prípadoch, sa v mladom neolite objavujú na našom území medené predmety, ako doklad kontaktov s jej primárnou produkčnou zónou na Balkáne – s prostredím kultúry Vinča. Z obdobia želiezovskej skupiny III. pochádza napr. medené dlátko z Patiniec, medené šidlo z Nitry-Mlynáriec. Zo stupňa Lengyel Ia. je známy fragment medeného pásika zo ženského hrobu zo Svodína, podobne náhrdelník v ktorom sa vyskytovali medené perly z Patiniec, alebo medené zlomky z rondelu v Ružindole. Meď je v podobe náramku a amuletu známa aj z hrobov potiskej kultúry v Čičarovciach.
Náboženstvo a kult
Neolit je z hľadiska náboženských predstáv formatívnym obdobím, kedy prvýkrát v dejinách zhmotňujú ľudia svoje vízie, sny a zmenené stavy vedomia v podobe skutočných svätyní. Len nedávny objav monumentálnej sakrálnej architektúry v Anatólii bol interpretovaný ako dôkaz vzniku náboženstva (uctievania „sacrum“ v rámci širokej komunity) už na prelome epiapeleolitu a akeramického neolitu, ktoré dokonca mohlo naštartovať komplex zmien vedúcich k domestikácii (Lewis-Wiliams,D./Pearce,D.: Uvnitř neolitické mysli. Academia Praha 2008). V tomto prelomovom období tak dochádza nielen k inštitucionalizácii náboženstva, ale objavujú sa aj jeho početné prejavy v podobe rôznych plastík, oltárikov, rituálnych objektov, či sakrálnych stavieb a to od najstarších centier na Prednom Východe, cez Balkán až po strednú, východnú a západnú Európu.
Do tejto schémy zapadá tiež výskyt skeletov na neolitických sídliskách aj priamo v dlhých kolových stavbách. Symbolicky sa tak genealogicky prepája svet živých a mŕtvych, v mladšej dobe kamennej ešte stále úzko previazaný, kde predkovia strážia pokoj svojich potomkov. Odtiaľ zrejme pramení aj častý zvyk ukladania samotných lebiek, či kostí pod prah domu, známy predovšetkým z predovýchodného neolitu. Zároveň však plytké jamy, nachádzajúce sa okolo dlhých stien domov, ktoré nemajú zjavné funkčné využitie, tiež môžu mať symbolický význam, ako ochrana pred zlými silami, pochádzajúcimi napr. aj zo zaniknutých domov mŕtvych. Aj samotná stavba domu bola záležitosťou prísne sakralizovanou, na ochranu príbytku sa nezriedka prinášali tzv. stavebné obety. Ich zmyslom bolo zabezpečiť ochranu akejkoľvek stavby, nakloniť si jej duchov a posvätiť jej priestor. Na sídlisku želiezovskej skupiny v Jelšovciach sa v základovom žľabe kolovej stavby nachádzala kostra ženy s keramickými milodarmi, pričom kostra vykazovala stopy arteficiálnych traumatických zásahov. Rovnako je možné interpretovať uloženie silne skrčenej kostry v kolovej jamke dlhého domu na sídlisku mladej LNK a želiezovskej skupiny. Nie úplne spoľahlivé je v tomto kontexte možné s kultom spojeným s ochranou príbytku považovať nález ľudských kostí v deštrukcii krbu na lineárnej lokalite Prešov-Šarišské Lúky. Viacnásobný dôkaz súvislosti obydlí a ľudských pozostatkov priniesol výskum na sídlisku LGK vo Svodíne, kde sa kostry nachádzali vnútri domu, základových žľaboch a pod.
Absolútne datovanie
PhDr. Víťazoslav Struhár